MIVB.be: web 0.5?!

Als frequent gebruiker van de MIVB, heb ik spijtig genoeg regelmatig hun website nodig. Ik blijf me verbazen over wat ze daar allemaal van bakken. Soms lijkt het of ze een boekje over usability gelezen hebben en besloten hebben om alles net omgekeerd te doen. De "verboden te linken" pop-up bij het binnen komen is bij de vernieuwing van de site gelukkig verdwenen. Maar we zitten nog steeds met de compleet on-intuitieve routeplanner en een timetables app die duidelijk uit de vroege middeleeuwen stamt. (Pop-ups all over the place)

De webwinkel die recent gelanceerd werd, slaat echter alles. Het begint al goed, met een self-signed SSL-certificaat. Een paar tientallen euro om er voor te zorgen dat de niet technische gebruikers er ook op zouden raken (of durven), was er blijkbaar teveel aan.

MIVB self signed certificate

Daarna wordt er voor deze "professionele service" ook nog eens gebruik gemaakt van gratis captcha's met reclame van captchas.net (uiteraard een keer of drie proberen voor je binnen raakt).

MIVB free captcha's

En moest dit alles dan nog resulteren in een succesvolle aankoop, zou het nog enigsinds te vergeven zijn. In de praktijk blijkt echter dat je met veel moeite de stappen doorloopt en dan op de laatste stap een error krijgt. Opnieuw beginnen zit er dan niet meer in, omdat je gegevens al corrupt in de db zitten. Gebruikers worden zo gepusht naar de 2.5 uur lange wachtrijen aan het loket voor een nieuw abonnement.

Wie dacht dat grote bedrijven in 2008 al wel een degelijke website gaan (laten) maken, heeft duidelijk buiten de MIVB gerekend.