Waarom dubbele opt-in belangrijk is

Al ongeveer een half jaar, ontvang ik op een bepaald @telenet.be adres (dat ik maar nu en dan eens leeg maak) de mail van een zekere Vivianne. Vivianne denkt dat het adres in kwestie haar e-mailadres is. Al die tijd heeft ze blijkbaar niet gemerkt dat er "redelijk weinig" e-mail toekomt.

Vivianne heeft een profiel bij Stepstone, gebruikt mypix.com, kinglotto.nl, doet enquetes bij "Jouw mening", leest het nieuws van e-gezondheid.be ("Bedrijf de liefde, ook tijdens de zwangerschap!") etc.

Op 21 februari heeft ze ook een uitstapje geboekt naar de Beekse Bergen. Twee keer, want de bevestigingsmail is ongetwijfeld niet toegekomen.

Verbazend veel sites laten dus inschrijvingen toe zonder enige controle of het gebruikte mailadres wel van de inschrijver in kwestie is. Het gaat hier niet alleen om obscure sites, er zitten ook bekende namen als StepStone, Essent en Monster bij.

Dikwijls is het mogelijk om het wachtwoord waarmee ingeschreven werd opnieuw op te vragen en zo het account aan te passen en waarschijnlijk ook nieuwe bestellingen te plaatsen. Misschien zou iemand deze bedrijven toch eens een basiscursusje moeten geven over hoe e-mail werkt en hoe ze een veilig registratieproces opzetten.

Intussen ga ik me even uitschrijven van al die junkmail en Vivianne proberen bereiken. Haar telefoonnummer zat vandaag ook in de mail...

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.