Klantenrelaties in het blogtijdperk

Er is al veel over geschreven: de invloed van blogs op de marketing van bedrijven. Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig blogs en bloggers om hun nieuwe producten te hypen. De meeste mensen weten dat intussen ook wel en lezen artikels met een korreltje zout. Maar dat is natuurlijk marketing in de positieve zin. Blogs zijn ook een middel bij uitstek om negatieve ervaringen met een bedrijf te delen met de rest van het web.
 
Neem nu 15 jaar geleden. Je bent een groot bedrijf en je hebt enkele zeer ontevreden klanten. Wat was toen het ergste dat er kon gebeuren? Misschien gaan de klanten weg. De kan is ook groot dat ze hun vrienden en kenissen gaan aanraden om "niet meer bij x te kopen". In het allerslechtste geval verscheen er misschien eens een klant op TV in één of ander consumentenprogramma. Maar wat betekende dit uiteindelijk? Vermoedelijk enkele klanten minder, ja, maar je had al een hele hoop ontevreden klanten nodig vooraleer er enige "rimpels" in de media terecht komen.
 
Anno 2007 liggen de kaarten echter anders. Er zijn blogs van individuen. Veel blogs. Er zijn online gebruikersgroepen. En vooral: er is Google. Google is de vriend van de bloggende consument. Het kost voor iemand die al enige tijd een website of blog heeft niet zoveel moeite om op korte tijd met zijn gebruikerservaringen hoog in Google te verschijnen.
 
Zo gebeurt het wel eens dat een ontevreden klant die eigenlijk met een zeer kleine inspanning van de niet klantvriendelijke leverancier plots voor behoorlijk wat marketingschade kan zorgen. Als consument kan je dat natuurlijk alleen maar toejuichen. Als marketeer maakt dat het leven natuurlijk net iets ingewikkelder. Zeker als je bedrijf blijkbaar niet geeft om wat de klanten van de service vinden.

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.